Älä unohda omaa hyvinvointiasi pelatessasi tietokoneella netin onnenpelejä

Monien meistä päivät kuluvat tietokoneen ruutua katsellen, ja sen edessä työskennellen. Me voimme tehdä töitämme etänä tai toimistolla ja viettää sen ruudun äärellä töitä tehden tunteja, ja vielä kotona suoratoiston ja pelaamisen parissa toiset mokomat – tämän vuoksi on hyvä välillä muistaa myös se oma hyvinvointi, ja oma keho. Samalla kun urheiluvedonlyönti netissä saattaa kiinnostaa enemmän illalla kotiin päästyäsi, niin ennen sitä pelaamisen aloittamista kannattaa suorittaa parit venyttelyt – se auttaa myös keskittymisessä. Tässä seuraavaksi parit vinkit omaan jaksamiseen ja keskittymiseen, jos työsi ja vapaa-aikasi on paljon ruutuun sidottua.

Älä unohda kehoasi

Meidän kehomme on tehty liikkumaan, mutta nykyiset työtehtävät ovat useimmiten liikkumattomia. Me istumme paljon näyttöpäätteiden äärellä ja ainoat kehomme osat, jotka liikkuvat ovat kätemme ja sormet, ja sitä kautta koko yläkroppamme saattaa jumiutua vähitellen – siksi on töissä ja kotona hyvä välillä venytellä mahdollisuuksien mukaan. Ruokatauolla tai kahvitauollakin on tärkeätä käydä kävelyllä, ja mikä parasta olisi, olisi se, että pääsisit kävelemään ulos, vaikka vain muutamaksi minuutiksi. Silmät ja aivot nauttivat mahdollisuudesta päästä kontaktiin luonnon ja ulkoilman kanssa, ja jo muutama minuutti auttaa niitä jatkamaan eteenpäin myös siinä näyttöpäätteen edessä.

Kehosta huolehtiminen ei välttämättä tarkoita sitä, että sinun pitää hankkia salikortti ja palkata PT, vaan sitä että muistat huomioida omat vähimmäistarpeesi.

Älä unohda taukoja kotonakaan

Sitten kun ollaan päästy kotiin, tehty ne perushommat arkisessa kotiarjessa ja siirrytty vaikka niiden pelien pariin – niin on hyvä vetää hetki happea käydä ulkona, venytellä, ja sitten vasta siirtyä pelaamaan vaikka niitä urheiluvedonlyönti netissä kohteita, joita olet saattanut jo työaikana miettiä – tai niitä kohteita jotka tulevat myöhemmin illalla sitten vielä suoratoistokanavalta. Tässä vaiheessa onkin sitten se mahdollisuus kotona, että jos olet jo syönyt ja tehnyt ne välttämättömät arkirutiinit, että jäätkin  istumaan siihen koneen äärelle tunneiksi – älä kuitenkaan tee niin, vaan pakota itsesi nousemaan vähintäänkin kerran tunnissa ylös tuolistasi – oli se kuinka ergonominen tahansa, ja käy pienellä kävelyllä vaikka vain kodin sisällä, ota  vesilasillinen ja mieti  jotain muuta kuin sitä, mitä olit koneella tekemässä – jos viitsit, käy vaikka pienellä kävelyllä ulkona. On uskomatonta, kuinka tärkeätä ulkona liikkuminen on meidän psyykkeelle ja sitä kautta koko keholle.

Tekemistä ja pelaamistahan on koko ajan entistä enemmän nettimaailmoissa. Tämä johtuu sekä tekniikan kehittymisestä, että siitä että meillä kaikilla on entistä enemmän aikaa ja energiaa viettää netin äärellä. Toisaalta myös arkemme tekeminen, ostaminen, yhteydenpito yms ovat siirtyneet paljolti siihen yhteen laitteeseen, mikä meillä on mukana koko aika ja joka paikassa – on muuten hyvä tyyli olla tarkastamatta niitä puhelimeen tulleita viimeisiä päivityksiä ja sosiaalisen median tapahtumia juuri nukkumaan mennessä. Itseasiassa olisi tärkeää osata rauhoittua puolisen tuntia ennen sänkyyn menemistä, jotta keho olisi valmiimpi nukahtamaan, kuin siten, että pelaat aivan loppuhetkille tiukkaa nettipeliä, ja sitten siirryt sänkyyn- rauhallisen unen saaminen on epätodennäköistä, ja unta me kaikki tarvitsemme sen muutaman tunnin joka päivä.


Rauhallinen ja riittävä uni antaa paremmat jaksamisen eväät seuraavaan päivään.

Varmista unen määrä äläkä unohda juoda

Uni ja vesi ovat kaksi asiaa, joita ei pidä unohtaa. Vaikka et sitten söisi iltapalaa, tai aamupalaa, niin vähintäänkin huolehdi siitä, että kehosi ei kuivu, eli juo tarpeeksi vettä, talvellakin. Samoin kehosi tarvitsee joka päivä unta – pääset jo näillä kahdella pienellä asialla ainakin alkuun. Sitten kun muistat ne tauottamiset sekä töissä että kotona, käyt ulkona, niin ollaan jo pitkällä.

Oman hyvinvoinnin takaaminen on tietenkin paljon monimuotoisempaa. Pitää muistaa syödä, ei liikaa, eikä liian vähän ja vielä terveellisesti, mutta tärkeintä on aloittaa siitä, että huomioi oman itsensä ja kehonsa, ja sen, että vaikka kuinka kivaa on pelata ja katsella niitä suosikkisarjoja, vielä tärkeämpää on pitää huolta siitä omasta kehosta, sillä jos et pidä siitä huolta, et tule myöskään jaksamaan pelata etkä katsomaan niitä sarjoja.

Vaikka nämä ohjeet ovat todella yksinkertaiset, niin niitä ei pidä sivuuttaa. Et pärjää kauaa ilman unta, ja huonosti nukuttu yö näkyy seuraavan päivän päätöksissäsi – jos esimerkiksi harrastat urheiluvedonlyönti netissä pelaamista, niin väsyneenä saatat tehdä vääriä valintoja, koska et jaksa miettiä asioita loppuun saakka – sama juttu töissä, saatat väsyneenä etsiä ne kaikki töitä helpottavat tavat, ja työt saattavat jäädä jopa tekemättä koska keskittyminen herpaantuu.

Miten itse olet huomioinut oman nukkumisesi ja jaksamisesi, osaatko sinä pitää taukoja, käydä ulkona ja liikkua tasaisesti koko päivän aikana? Jokaisessa työssä on taukoja, joiden aikana voit pitää itsestäsi ja kehostasi huolta, mutta teetkö niin?