Urheilu harrastuksena

Tiesitkö, että voit urheilla liikaakin? Useimmilla meistä kuitenkin tilanne on aivan päinvastainen eli urheilemme liian vähän, tai ulkoilemme liian vähän. Urheilu voi tuntua liian rankalta jo ajatuksena, mutta miksi meidän kannattaisi kuitenkin liikkua edes minimaalisesti?

Tarvitsemme unta

Unettomuus on yksi nykyajan vaivoista ja yksi suurin syy on, että emme liiku, ulkoile tai kuluta tarpeeksi, joten kehomme ei tunne tarvitsevansa unta, vaikka jokainen meistä oikeasti tarvitsee päivittäisen unensa.

Entä jos apua hakisi sekä ulkoilun että luonnontuotteiden parista? CBD öljy unettomuus ja väsyminen liittyvät siinä mielessä toisiinsa, että tarvitsemme rauhoittumista mennessämme nukkumaan. Ensinnäkin:

  • älä tarkasta älypuhelimen viestejä enää sängyssä
  • älä katsele televisiota sängyssä
  • älä syö raskaita ruokia ennen nukkumaan menoa
  • rauhoitu ajoissa

Ulkoileminen auttaa myös unen saantiin, eikä se tarkoita sitä, että pitää lähteä 10 kilometrin lenkille. Jo puolentunnin tai jopa vartin ulkoilu kävellen antaa voimia keholle ja rauhoittaa sekä silmiämme että aivojamme. Varsinkin, jos lähellä on puisto tai metsä, niin ihmismieli pääsee rauhoittumaan niissä olosuhteissa.

Tarvitsemme liikuntaa

Kehomme on rakentunut siten, että tarvitsemme liikuntaa. Liikunnan ei tarvitse olla raskasta, tai salilla olemista, jo käveleminen kelpaa liikkumisesta. Selkämme, jalkamme, koko kehomme kiittää, kun se pääsee liikkumaan.

Varsinkin lapset ja nuoret tarvitsevat liikuntaa ja mikäli sinulla on lapsia, on hyvä ohjata heidät liikunnan ilojen pariin. Liikuntaelimistön kehittymiseen tarvitaan säännöllistä, toistuvaa ja monipuolista liikuntaa. Ja että liikunnasta tulisi tapa, ovat ilo ja onnistumisen kokemukset tärkeitä. Mutta se ei tarkoita, että pitäisi olla erillinen liikuntaharrastus, tavallinen arkiliikunta ja leikit ajavat jo asian. Sama on myös aikuisilla, aikuinenkin tarvitsee liikuntaa, eikä vain television katselua sohvalla.

Liikkuminen on tarpeen, koska meillä ihmisillä on monimutkainen hengitys- ja verenkiertoelimistö, joka vaatii työtä, jotta sen kestävyys, lihaskunta ja liikehallinta säilyvät kunnossa. Jos et jaksa liikkua yksin, pyydä kaveri mukaan tai osallistu jumpparyhmään – vaikka sitten korona-aikana virtuaalisesti. Aikuisten olisi hyvä liikkua viikossa ainakin pari tuntia, se tulee jo nopeasti liikkumalla sen puoli tuntia päivässä. Voit vaikka kävellä kauppaan, tai käydä marjassa tai vaikkapa kokeilla sauvakävelyä. Jo muutaman minuutin liikkuminen vaikuttaa kehon veren sokeri- ja rasva-arvoihin hyvässä mielessä.

Etätyöt ja liikunta

Jos olet niin onnekas, että olet saanut jäädä etätöihin, oletko miettinyt, että sen aamun työmatkan sijasta ottaisitkin pienen kävelyn korttelin ympäri? Tai iltapäivällä töiden jälkeen kävisit pidemmällä kävelyllä, ilman sitä älypuhelinta. Anna aivoillesi rentouttavaa aikaa myös unen ulkopuolella.

Ravinto ja liikunta

Kaikki tietävät sen logiikan, että mikäli syöt enemmän kuin kulutat, lihot. Siinä ei ole mitään erikoista tai salaista. Ongelma tulee siinä vaiheessa, jos et tiedä mitä syöt, eli kuinka paljon nautit sokereita, suolaa ja rasvoja. Nykyään näistä asioista löytyy paljon tietoa täysin maksutta netistä ja kannattaakin hieman opiskella ruoka-aineista ja ravintoaineista. Erilaiset luonnontuotteet eivät ole suinkaan pahaksi, on se sitten CBD-öljy tai vaikkapa jokin luonnontuotekapseli, tai vitamiinivalmiste – tosiasia on, että tietyt vitamiinit ja hivenaineet ovat vaikeita saada pelkän ruoan kautta, joten niitä on hyvä nauttia ruoan lisäksi.

Urheillessa keho luonnollisesti kuluttaa enemmän sinne varastoitunutta energiaa ja siten enemmän liikkujat voivat myös nauttia enemmän, mutta silloinkin on hyvä tietää syömänsä ruoan todellisesta sisällöstä. Oletko itse esimerkiksi kiinnittänyt huomiota, kuinka paljon sokeria syömäsi ruoassa on, tai kuinka paljon suolaa? Jos esimerkiksi tykkäät juoda energiajuomia, niin tiedäthän että ne antavat vain väliaikaisen energialatauksen, jonka jälkeen kehon energiavaje on entistä suurempi! Jo vuosia on tiedetty että energiajuomien ongelma ei ole niiden kofeiini vaan se että yhdessä tölkissä voi olla reippaasti yli 20 sokeripalaa sokeria!