Polkujuoksu on hyvä vaihtoehto liikuntaan

Polkujuokseminen sopii sellaiselle, joka kaipaa vahtia, rasitusta ja vaihtelevia maisemia. Mikäli valitset juoksureitiksi polun, jossa on paljon korkeuseroja, tulee treenistä raskaampi. Ylämäki tarjoaa jaloille maitohappopitoista harjoitusta ja alamäessä askel rullaa kevyesti pehmeää polkua pitkin. Tasapaino saa harjoitusta juurakkoista polkua pitkin hölkätessä. Maisemat vaihtuvat ja metsä tuoksuu ympärillä ja hetkittäin voi olla pakko pysähtyä ihailemaan maisemia ja metsän ainutlaatuista tunnelmaa.

Luonto kutsuu juoksemaan

Polkujuoksu haastaa kestävyyden, tasapainon, ketteryyden ja koordinaatiokyvyn. Se on erinomaista liikuntaa. Mäkien hölkkääminen ja alamäen vaatima tasapainoilu vahvistavat kehon lihaksia monipuolisesti. Tasapainoa voi harjoittaa myös erilaisilla liikkeillä. Asfaltti voi olla joillekin liian kova juoksualusta, mutta metsän pehmeät polut sopivat sillä silloin vältytään juoksualustasta johtuvilta jalkavaivoilta. Seikkailumieltä tarvitaan juostessa polkuja pitkin, sillä kaikenlaisia yllätyksiä voi tulla eteen. Aikaisemmin esteettömänä olevalle polulle on voinut kaatua puu, tai yllättävä kostea paikka kastelee kengät. Monille luonto on tärkein motivaation lähde. Polkujuoksua voi harrastaa läpi vuoden ja vaihtuvat vuodenajat takaavat sen, ettei samaa polkuakaan juostessa ole aina samanlaista. Luonnon äänet ja tuoksut vaihtelevat sään mukaan. Meluttomuus hoitaa mieltä ja lenkki tuntuu helpommalta.

Aloittaminen

Polkujuoksuharrastuksen aloittaminen on helpointa aloittaa juoksemalla tuttuja tai merkittyjä polkuja pitkin. Vieraassa metsässä juostessa kannattaa ottaa mukaan kartta. Se auttaa myös silloin, kun et ole varma reitistä. Sosiaalisen median kautta löydät muita harrastajia ja voit osallistua yhteislenkeille. Kannattaa liittyä muiden seuraan varsinkin silloin, jos pelkäät eksyväsi metsään. Mikäli sinulla ei ole sopivia jalkineitä ennestään, kannattaa panostaa sopiviin juoksukenkiin. Alkuun riittää tavalliset lenkkitossut mutta muista kuitenkin, että ne saattavat olla liukkaat varsinkin silloin, jos juokset maastossa, jossa on kosteita kiviä tai juuria. Lajista innostunut panostaakin suunnistuskenkiin tai maastolenkkareihin. Joskus treenimotivaatio voi olla hetkellisesti kadoksissa. Alkuun pääsee vähällä panostamisella, mutta halutessaan voi hankkia hyvien jalkineiden lisäksi eri sääolosuhteisiin sopivat juoksuasut.

Sopiva reitti

Juokseminen on ennen kaikkea kestävyysliikuntaa, joten valitse kuntoosi sopiva reitti ja etene sopivaa vauhtia. Harrastus kannattaa aloittaa lyhyemmillä ja helpoilla reiteillä. Voit myös kävellä osan matkasta, jos et jaksa juosta koko reittiä kerralla. Eri palveluista löytyy valmiita reittivaihtoehtoja. Maastossa juostessa taidot kehittyvät vähitellen. Asfaltilla juostessa vaara kompastua on hyvin pieni, toisin kuin metsän polulla, joilla pitää varoa juuria ja kiviä. Metsässä juostessa myös nyrjähdysten riski on suurempi kuin tasaisella juostessa. Kokemusten karttuessa juokseminen on varmempaa. Polkujuoksemin on kuitenkin turvallinen harrastus, varsinkin hyvässä seurassa sopivalla vauhdilla edetessä ja suunnitelluilla reiteillä juostessa. Vaihtelua kaipaava voi valita vaikkapa jokaiselle lenkkikerralle erilaisen reitin.

Tekniikka

Polkujuoksu vaihtelevassa maastossa on tasaisella radalla juoksemista monipuolisempaa. Koko kehoa käytetään aktiivisesti. Valppauden lisäksi poluilla juokseminen tarjoaa juoksuteknisiä haasteita, sillä juoksijan täytyy tarkkailla koko ajan edessä olevaa polkua, jotta hän ehtii väistää kivet, puiden juuret ja muut esteet. Askel on lyhyempi kuin tasaisella juostessa. Askelpituus vaihtelee juoksun aikana, ja askeltiheyttä sovitetaan jatkuvasti maaston vaihteleviin olosuhteisiin. Juoksija voi myös joutua loikkimaan esteiden yli tai kiipeämään jyrkkää ylämäkeä. Erilaiset olosuhteet vaativat vaihtelua myös juoksutekniikalta. Alamäkeä ja ylämäkeä ei voi juosta samalla tekniikalla. Samalla lihasvoima ja koordinaatiokyky kehittyvät. Tasapainoa haetaan aktiivisesti käsien avulla varsinkin silloin, kun juostaan alamäkeen. Tasaisella juostessa voidaan juosta kovempaa vauhtia, joten polkujuoksija juoksee selvästi hitaammin vastaavan pituisella matkalla. Myös poluilla juostessa ja varsinkin evästaukoja pidettäessä on tärkeää muistaa luonnon kunnioitus. Älä jätä jälkeesi roskia. Juostessa saat kätevästi lisäenergiaa geelipakkauksista tai pähkinöistä, mutta älä hylkää tyhjiä pusseja ja pakkauksia luontoon. Nauti luonnosta muut huomioiden.